diumenge, 13 de desembre del 2009

4. AVALUACIÓ DE RECURSOS

1. WEBQUEST: “LA NOSTRA ESCOLA”

En la webquest que hem elaborat pretenem que els alumnes de l’aula comparteixin experiències, amb la finalitat que es coneguin més entre tots, que posin en comú les diferents cultures, com eren les escoles dels seus països, què hi aprenien, quins records en tenen. Partim de la comunicació, de l’intercanvi de vivències, sense fer-ne valoracions.
Pretenem que els alumnes, en parlar de la seva escola, promoguin en la resta de la classe una nova manera d’entendre les diferències, de veure que cadascú dins de la seva particularitat som iguals, que hem passat per experiències similars, tot i viure en llocs molt allunyats els uns dels altres. Volem que la seva visió desterri estereotips.
És una activitat que afavoreix la interacció i la socialització i facilita l’acceptació de la diversitat. Incideix en la tolerància i el respecte vers els altres. I al mateix temps , els alumnes han de ser capaços d’expressar davant els altres els seus sentiments d’identitat.
Podem dir que aquest treball s’emmarca de ple en una línia intercultural, entenen aquest terme tal com es reflecteix en el mòdul 1 pàg. 46 : “ Cal reconèixer la dignitat i la igualtat de totes les cultures sense valorar-les etnocèntricament. L’objectiu de la interculturalitat és la comunicació, la comprensió dels altres, sense imposar els nostres valors, ni identificar-nos necessàriament amb ells”

2. PROJECTE KULTIC

El projecte Kultic és un espai creat per l'ICE de la Universitat de Barcelona per treballar la diversitat cultural de forma col•laborativa dins un entorn TIC, amb la finalitat de desterrar estereotips i prejudicis del nostre alumnat, relacionats amb aspectes controvertits de la nostra societat vinculats a la diversitat cultural. Està destinada a alumnes d'ESO. Presenta un format similar a una webquest.
Aquest espai està organitzat en diferents àmbits de treball: la dona, els esports, la identitat, el rendiment escolar, el treball, l'habitatge,.. Planteja qüestions controvertides relacionades amb la immigració, fent que l'alumnat es posicioni, adopti una postura crítica davant la societat actual, fent-lo adonar de mols prejudicis que s'han instaurat en el nostre entorn, i que sovint aquests amaguen raons econòmiques o polítiques.
Ens trobaríem davant d'un model d'educació intercultural de nivell mitjà o de resolució de conflictes de valors, doncs la majoria d'activitats plantegen qüestions, que suposen un nivell alt de reflexió, arribar acords, confrontar opinions,. .Fomenta el respecte i la tolerància davant la diversitat cultural, ajuda a superar estereotips i prejudicis, a ser competents en un entorn de diversitat cultural,...
Aquest projecte integra el treball intercultural amb un ús ampli de les TIC, utilitzant diferents maneres de recollida d'informació per a fer una anàlisi de la realitat, a través de vídeos, fotografies, articles de diari,.. i diferents maneres d'exposar les conclusions : en un bloc, en un wiki, redactant un article periodístic, una carta al diari, fent una presentació en Power Point.. Però, alguns apartats disposen d'informació excessiva i complicada per a l'alumnat d'ESO.
El treball es realitza de forma col•laborativa, amb repartiment de funcions dins el grup,.. Amb una autoavaluació individual referida a la participació en el grup i al que s'ha après.
És un material pedagògic molt complert en diferents vessants: treball intercultural, ús de les TIC, gestió de la informació, metodologia de treball,..
Requereix un compromís fort i una bona dedicació per part dels docents que el vulguin utilitzar, però si aquest treball forma part d'un projecte de centre, en coordinació amb altres docents, es pot assolir un nivell alt d'interculturalitat.

3. VALORACIÓ DE LA PAC 2 I PAC 3

El treball d’elaborar una webquest o analitzar diferents webquest o recursos similars, ens ha proporcionat una nova eina de grans interès didàctic i de bona aplicació en moltes situacions dins l’àmbit educatiu.
Aquests materials didàctics parteixen de situacions reals, de problemes autèntics, desenvolupen diferents competències en l’alumnat, especialment la comunicativa, l’audiovisual i l’autonomia personal. Fomenta el treball en grup, el treball cooperatiu. És un model d’aprenentatge centrat en l’alumne, requereix poc l’ajut del professor, les instruccions, el procés que cal seguir està reflectit en la webquest, amb unes pautes molt clares, i posant a la seva disposició diferents recursos,.. Ells són els responsables del seu procés d’ensenyament – aprenentatge. El alumnes han de ser capaços de repartir-se les tasques, posar-les en comú, arribar a acords, dur a terme un producte concret.
Totes aquestes competències que desenvolupen són necessàries per dur a terme una educació intercultural amb el nostre alumnat. Doncs cal que els alumnes realitzin aprenentatges significatius, comparteixin experiències, aprenguin els uns dels altres, treballin en grup, es plantegin reptes, aprenguin a arribar a acords, ampliïn coneixements, descobreixin nous móns, despertin el seu sentit crític, .. per esdevenir ciutadans amb una mentalitat oberta, que valorin la diferència com a font d’enriquiment personal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada